|
Post by mattiaslindberg on Jan 19, 2007 18:17:59 GMT 1
För den totala upplevelsen behöver man även underkläder som känns rätt. Hittade denna mycket förklarande bild på Japanska underkläder. Rokushaku Fundoshi längst till vänster är ju klart coolast men av bekvämlighetsskäl tror jag att jag själv väljer Ecchu Fundoshi. Rokushaku Fundoshi, Mokko Fundoshi, Ecchu Fundoshi Läs mer på: www.shop-japan.co.jp/english-boku/fundoshi.html
|
|
|
Post by Erik Pihl on Jan 21, 2007 23:12:46 GMT 1
Yey, jättebra bilder! Stort tack för detta!
Själv sprang jag omkring i något mest likt varienten längst till höger i (kanske lite väl) tunt och fint silke på senaste lajvet som ashikan. helt underbart, det var nästan så att det var farligt för jag kunde inte känna när jag hade på mig underkläder. Inte för att det gjorde jättestor skillnad, men men.
Jag rynkade ihop kanterna på tygbiten mellan benen lite, för bättre passform.
Vi har instruktioner på "B-H" också, kan lägga upp dessa skisser. Emil som har ritat eller rotat fram någonstans (lugn Emil, jag kommer inte publicera fotona om du inte xplicit tillåter det, bara skisserna jag fick).
|
|
|
Post by elenaria on Feb 1, 2007 17:10:14 GMT 1
Ja, just - apropos det. Bh. Jag kommer, glatt och som en aggro liten tonåring, flippa om ni hävdar att en inte får bära bh, en vanlig mundän med byglar eller potentiellt sportvariant (i stil med vad Dragonbane gjorde). Att se till att band och liknande inte kikar fram under kläderna däremot, är en annan sak. Kan en kanske göra som så att en syr på tuber av linne eller dylikt över axelbanden, bara för att vara extra säker om ens kimono nu skulle halka snett? En inlajvig konstruktion på saken har länge efterlysts, och jag vet att det finnes att köpa någonstans - men jag skulle föredra att se mer än en variant först. Instruktiva fotografier är ju alltid uppskattat också, var inte orolig Emil, det skulle inte ändra någons uppfattning om dig!
Sedan minns jag det plagg som Chihiro/Sen bär i Spirited Away, det rosa baddräktsliknande, som knyts som halterneck och sedan går ned, under grenen och knyts fram på magen igen. Kanske kan vara något?
|
|
|
Post by Erik Pihl on Feb 2, 2007 15:14:15 GMT 1
Jag skall som sagt lägga upp de skisser vi har på bh, förhoppningsvis ikväll. Det är två snarlika modeller.
(Jag tror mer det är Emils flickvän som kan ta illa upp...)
Andra alternativ är förstås också av intresse. Prova hur det funkar, och sen kan vi ta ställning till vanliga bh. Ett problem är att banden kan synas genom tunt silke. Vad jag kan minnas så har damerna på tidigare lajv kört utan, men granskade dem inte så ingående...
|
|
|
Post by elenaria on Feb 2, 2007 15:37:05 GMT 1
Allt beror på ens egna preferenser, men jag tänker inte för något i världen vare sig linda mina (de vill inte alls samarbeta och stanna i lindorna, och det gör ont) eller springa utan (om jag inte har något tajt och uppstadgande, det gör ont om en studsar för mycket hursom). Jag kan gå utan och har inget emot det av och till, men skall jag veva med svärd vill jag ha dem ur vägen och en sportbh är då bäst. Jag får anta att de flesta i gruppen ligger någonstans runtom "normalstorlek", vad nu det är, men kommer det någon med litet eller mycket mer byst som kanske inte är helt fast, kan ni ge er på att personen tänker använda bh. Hittar en en bh i antingen samma färg som sin kimono, eller en neutral och mer hudfärgad, skiner det igenom mycket mindre. Vad enn än har syns banden igenom, om en inte har dem väldigt breda i vilket fall det ser ut som att man har ett linne under (på axelpartiet). Det skär in i axlarna, och under bystlinjen bak i ryggen; men allt detta döljs oftast om en inte har tajt åtsittande kläder, och vid tillräckligt tajt har en något som håller fast dem ändå. Av studier på bildmaterialet tillgängligt kan jag säga att där inte _syns_ några bhband eller dylikt. Men hur ofta har någon sett att en kvinna bär bh, uppenbart och definitivt, på lajv? Tänk efter. Med kimono är största risken axelbanden (om en har den löst så att den halkar), och där tror jag att en kan handsy fast tyg på så sätt att det inte syns uppenbart att en har en svart Lindexbh på sig - till exempel.
En får anpassa sig. Vid nära-nog-genomskinligt silke, vilket är en dålig idé i vilket fall (regn...) bör man kanske tänka på vad som kan synas igenom, vid ordentlig byst som kräver rejäl stadga (eftersom nu korsett kan ses som olämpligt här...) är det bh eller ett välsytt liv som gäller, och så vidare. Är en av honkön har en alltid något i form av fettsäckar i brösthöjd, om nu de är större eller mindre, och den moderna komforten som bh ger är något iaf inte jag tänker ge upp lättvindigt. Men allt beror på tillfälle, kläder över osv...
|
|
Rin
New Member
|
Post by Rin on Feb 4, 2007 13:33:07 GMT 1
Jag som då har en ganska stor byst och ogärna vill gå utan stöd hade tänkt sy mig en stadig "underklänning" i linne, eventuellt med snörning men jag har också funderat på den här varianten: www.japaneselifestyle.com.au/fashion/hadajuban_kimono.htmlNu är detta förmodligen sytt precis som en kimono egentligen men jag hade tänkt sy ihop den helt som en särk och låta stödet utgöras av det omlottlagda tyget under bysten. (Hade tänkt hoppa över stoppning eftersom det mest verkar obekvämt och besvärligt.) Något liknande en sport-bh borde gå att sy i tyg som är klippt på skå. Lämpligast vore antagligen kypertvävt ylle som ger ganska myckedt elasticitet men det funkar antagligen med linne också (Handelsgillets kypertvävda hampa är nog också ett tips). Någon sorts snörning eller så kan nog behövas om man har breda axlar.
|
|