|
Post by emil on Aug 16, 2006 12:06:05 GMT 1
Halloj !
Jag hjälper gärna till med frågor om rustningar, vapen och andra våldsamma detaljer, så gott jag kan.
Fråga så ska jag svara efter bästa förmåga, eller göra mitt bästa för att leta upp svaret.
/ Hanji
|
|
|
Post by elenaria on Jan 10, 2007 22:10:29 GMT 1
Nå... då frågar jag, går de tsuba som ni tillverkar att modifiera? De är för fyrkantiga enligt min ringa åsikt. Finns möjlighet att tillverka latexbokuto? Tillåts det att träna med shinai för oss två, och då vi två mot varandra och inga andra (jag föredrar skadefria lajv)?
|
|
|
Post by emil on Jan 18, 2007 11:36:51 GMT 1
Hejsan !
Ja - Visst går det att modifiera formen på tsubas, inga problem alls. Tsuban görs med en kärna i läder, så det går att ge denna vilken form som helst. Jag har gjort tsubas i forman av lotusblommor, till exempel.
Att göra latexbokuto är något jag faktiskt har haft i stark åtanke senaste månaderna. Jag har gjort latexvapen i många år och jag kan inte se något som skulle hindra att man kan få till en mycket snygg bokuto. Den lilla detalj jag ännu kommit på någon bra lösning på är själva handtaget på en latexbokuto. En bokuto, eller bokken, är ju som bekant gjord av trä, och gör man handtaget av skumplast och latex så tror jag det föreligger viss risk för att hela vapnet blir obekvämt att fäktas med. Jag har en teori som går ut på att underarmera skumplasten i handtaget, men jag måste nog göra lite funderingar och tester innan jag får till det så bra som jag vill ha det. Men - i kort, visst går det att göra latexbokuto.
Angående shinai så kan jag definitivt säga ja. Visst får ni träna med shinai. Det kommer faktiskt att tränas med såväl shinai som bokuto på askikalajven. Vi kommer ha ett system för att se till att de som använder vapen (och bokuto) på ashikalajv har en uppfattning om hur ett svärd (eller yari för den delen) används.
/ Emil
|
|
|
Post by elenaria on Jan 19, 2007 14:36:12 GMT 1
Det är bra att veta. Och saya? Det kanske är mer en tidsgrej att de är relativt fyrkantiga? Det är, om intet annat, mer bekvämt med en rundad-are saya i midjan. Det går ju iofs att modifiera själv, kanske?
Shinai är lämpligare för de gånger då risk föreligger för faktiska träffar, medan bokuto snarare används till kata och huggövningar, kanske?
|
|
|
Post by Erik Pihl on Jan 21, 2007 0:46:43 GMT 1
Vad gäller latexbukoto så ligger väl problemet i att en vill ha en bakände som är vadderad men ett handtag i övrigt i trä, och skarvlöst därimellan (eller en skarv kan i alla fall inte döljas av lindning). Har jag fattat det rätt?
Lösningen tror jag skulle vara att göra en vadderad bakände av modest tjocklek som sätts på ett trähandtag. Sedan latexas direkt över alltihop, dvs rakt på trähandtaget. Det borde ge den stumhet som eftersökes i handtaget och en ingen skarv. Det är nog att rekommendera att handtaget inte silikonsprejas (behöver jag förklara varför?), dock problem då att färgtonen blir något annorlunda än för "klingan" eftersom smuts som hamnar på latex gör det mattare.
|
|
|
Post by elenaria on Jan 21, 2007 14:16:22 GMT 1
Det gör inte så mycket, om man ser på olackade bokuto brukar de bli missfärgade på handtager ändå...
|
|
|
Post by emil on Jan 29, 2007 17:11:29 GMT 1
Saya är numera rundare till formen. Jag gör de numera av glasfiber, och de blir både ovala och otroligt hållbara.
Hmm... Du sade något, Erik. Kanske kan det gå att latexera direkt över träet... Jag har prövat förut, och då har latexen inte fäst så bra i trä. Men kanske om jag hittar ett grovvuxet furu-trä, då skulle det faktiskt kunna fungera. Här ska testas.
Tjo / Emil
|
|
|
Post by Erik Pihl on Jan 30, 2007 15:03:27 GMT 1
Funkar väl annars att bara göra en lindning över trät? Finns väl inget som hindrar att ashikanska bokken har sådana.
|
|