|
Post by Erik Pihl on Jun 13, 2006 11:21:32 GMT 1
Vi måste försöka hitta mer japansk musik, så vi har något att sjunga på framtida lajv. i synnerhet om man är takai på ett lajv i Ashika, då kan man ju inte ens sjunga "tatara". Jag har en japansk kontakt som jag skall försöka rycka lite i. Ni andra får HEMSKT GÄRNA hjälpa till!
|
|
|
Post by Hanna on Jun 17, 2006 22:54:10 GMT 1
Ni som är musikaliska och känner för att hitta på ashikanska sånger på sabakitiska (svenska) något som säkert är mycket vanligt bland yasai får gärna göra det.
|
|
|
Post by emil on Aug 16, 2006 11:40:48 GMT 1
Mer flöjter kommer !
jag har nu inte tre, utan fem flöjter i bambu... varav en stor F-flöjt i tvärflöjtsmodell. Så nu ska det spelas.
Jag känner en tjej som kommer från Japan. Mami Kawaguchi, Tonys fru. Ska jag pumpa henne på lite folkmusik ?
truddelutt !
|
|
|
Post by Kristian Samuelsson on Aug 17, 2006 14:12:43 GMT 1
Absolut! Gör det. Just låtar med texter undrar jag på om vi skall hålla oss med alls? Borde det inte vara bättre om vi kunde skriva sabakitiska texter till japanska folkmelodier? Ett alternativ är att vi helt enkelt säger att man inte sjunger så mycket i den ashikanska kulturen, men det strider ju lite mot den allmänna principen att musik genomsyrar alla (ja, alla) mänskliga kulturer över hela världen.
Vad tycker ni andra?
|
|
|
Post by Erik Pihl on Aug 17, 2006 23:36:25 GMT 1
Var säger vi att ashikaner sjunger mycket? Musik behöver väl inte alls nödvändigtvis ha text. Se hur jag tolkade Visbymötet och skrev i protokollet:
"Kulturen bygger mer på historieberättande utan musik eller musik utan text. "
Det kanske inte alls faller takai i smaken att sjunga med text. Musik kanske är för fin för att "förstöra" med en massa text. Man skall göra en sak i taget, inte sjunga och berätta på en gång.
|
|
|
Post by Hanna on Aug 17, 2006 23:39:30 GMT 1
jag köper att takai inte sjunger så mycket. Inte med ord i alla fall. Yasai däremot kan skråla så mycket de vill på sabakitiska.
|
|
|
Post by Kristian Samuelsson on Aug 17, 2006 23:45:35 GMT 1
Låter bra, på samtliga punkter, tycker jag.
|
|