|
Post by mikael on Jul 23, 2006 13:35:26 GMT 1
Hejsan. Jag känner inte riktigt att Shijin särskiljer sig klädmässigt och tycker att det behövs men jag tycker inte att de där hålen i axlarna känns rätt. De har, vad jag kan se, ingen praktisk funktion eller anknytning till Shijin. Så jag och Hanna spånade lite och komn fram till två ideér. 1. En filt som läggs övert axeln och knyts i bältet. 2. Bambukepp med röda band som hänger från toppen.
Båda dessa är ju något Shijin har på sig när de reser och är bland folk inte på templet. Jag tycker ju att käppen är det bättre förslaget. Vi resonerade att Shijin är praktiska och därmed inte har onödiga symboler.
/ Peace
|
|
|
Post by Hanna on Jul 24, 2006 16:03:44 GMT 1
Jag funderade på om det skulle kunna gå att välja en färg (vinrött?) till Shijin. Då kan detaljer eller hela dräkter i den färgen kunna symbolisera att en person är shijin. Till exempel så skulle kantbandet på komonon kunna vara i shijin-färgen. Band som knyts på en käpp också, lämpligen.
|
|
|
Post by Kristian Samuelsson on Jul 24, 2006 20:33:59 GMT 1
Tja, varför inte? Jag tycker att idéerna verkar rätt bra, allihop. Vinrött är ju tjusigt.
|
|
|
Post by Erik Pihl on Jul 31, 2006 11:29:01 GMT 1
Visst kan man förkasta idén med hål ovanpå ärmarna, det var bara ett förslag.
En sak jag sett på vissa japanska munkar är ett plagg som går runt kroppen och sitter med ett band över axeln. Som ett sorts förkläde ungefär, lite likt vikingakvinnors (fast då med ett band och inte två). Inte särskilt praktiskt men kanske ett ceremoniellt plagg? Ett "förkläde" har ju med renhet att göra.
En stav är förstås inte dumt, det får bara inte se ut som en trollkarlsstav på fantasylajv. Riskerar att dra tankarna till shaman/helare.
Varför vinrött till shijin? Visst, det är snyggt, men får en att tänka på chi - blod. Blått som det lugna havet eller grönt som skogen hade rent spontant känts mer motiverat.
|
|
|
Post by mikael on Aug 6, 2006 21:39:47 GMT 1
Pinnen är tänkt som en bambukäpp bara.
Vilken färg är lättast att framställa från naturmatrial?
|
|
|
Post by Hanna on Aug 7, 2006 13:19:30 GMT 1
Färgen vinrätt kom från lamornas dräkter i himalaya-filmen, men det var bara ett förslag.
|
|
|
Post by Kristian Samuelsson on Aug 13, 2006 23:04:11 GMT 1
Det finns ganska många färger som är lätta att framställa från naturmaterial, frågan är bara hur lätt det är att få tag i färgämnena och betkemikalierna. Vidare har den fiber som skall färgas en stor inverkan på slutresultatet; ylle och linne är t.ex. notoriskt svåra att färga i starka kulörer, har jag hört.
Rent allmänt kan man säga att (nästan) alla varma, gulaktiga nyanser av grönt och rött är lätta att få fram med växtdelar eller svamp och även en del blå (t.ex. vejde och indigo), lila (indigo el. vissa svampar) eller kraftigare röda (t.ex. kochenill el. krapp). Enklast av allt är naturligtvis de ofärgade textilerna; gråbeige linne (typiskt lajvarlinne), ylle i nyanser från vitt till svart via brunt, beigevitt siden etc.
|
|
|
Post by Erik Pihl on Aug 15, 2006 10:48:21 GMT 1
Mmm, det var kanske inte i första hand färgteknik jag tänkte på utan mer vilket intryck det ger. Jag tycker att shijin kan ha de lite mer udda kläderna. De där mongoliska rockarna som jag vet att du gillar, kristian, eller de "förkläden" jag nämner ovan. Se bilden nedan (behöver inte nödvändigtvis vara så väldans stora eller med så lång kimono till). Det finns även en sorts västar, mer bestämt kimono utan ärmar, samt eventuellt något åt det tabardlika hållet att fundera på.
|
|
|
Post by emil on Aug 16, 2006 11:37:14 GMT 1
En färg och klädesplagg jag skulle vilja föreslå för shijin i formella sammanhang är kritvit lång kimono. Vår världsandlighet är ju det vitaste som finns, inte sant ? Då kanske det inte är så avlägset att präster och munkar i ashika försöker efterlikna denna färg vid högtidliga tillfällen. Naturen ses ju som den främste läraren i form och färg...
Men jag vet inte vilken typ av kimono det skulle kunna vara. Jag tror att det skulle vara stiligt om shijin formellt bar lång vit kimono med Eriks "förkläde" i grönt.
Om jag spelade shijin skulle jag kunna tänka mig att en sådan formell klädnad är något en shijin alltid bär med sig i sin packning. Till vardags så känns dock som att en shijin klär sig i något anspråkslösare kläder. Kanske ett par vanliga ashikanska byxor och skjorta i samma färg med ett korslagt tabard över...
|
|
|
Post by Kristian Samuelsson on Aug 17, 2006 14:10:23 GMT 1
Vitt är snyggt, särskilt om man kan se till så att bara shijin och sho-hei bär det (på hela sin dräkt). Andra kanske bara bär delar av sin dräkt i vitt. Det hade varit roligt om vitt anspelar på andlighet i största allmänhet, så att man kan anses vara lite högmodig om man klär sig i mycket vitt.
|
|
|
Post by mattiaslindberg on Jan 7, 2007 20:44:02 GMT 1
Lite fler idéer till Shijins kännetecken. Jag hittade en sida med information om en Japansk Buddistmunks kläder (SCA). www.geocities.com/mokuraibozu/garb_text.htmlHär kan en bland annat läsa om skillnaden mellan Kesa (stora ”förklädet”) och Rakusu (lilla ”förklädet”). Jag vill också slå ett slag för huvudbonader. En bra huvudbonad gör stor skillnad på hela intrycket och just Shijin skulle kunna ha lika dana hattar för att ge ett enhetligt intryck. Jag hittade denna bild (gick dåligt att länka in bilden så följ länken) på trumslagare som har en enkel men tydlig huvudbonad. Sådana hattar i vitt och grönt och matchade till Rakusun skulle bli väldigt stiligt. sv.wikipedia.org/wiki/Taiko
|
|
|
Post by Erik Pihl on Jan 8, 2007 12:42:46 GMT 1
Bra länk om munkar!
Vi vill förstås inte ha för mycket buddhistkänsla i våra shijin, men lite inspiration kan en förstås hämta från dem. Kul att flera är inne på idén om Kesa/rakasu ("förkläden"). Själv känner jag att rakasu helt klart är att föredra; enklare och billigare men ändå med ett speciellt utseende.
Vad gäller långa kosode (kimono) och rakasu så skall det väl ses främt som ett ceremoniellt plagg och i princip alltid i färgkombinationen vit kosode, grön rakasu. Vad som är "ceremoniella omständigheter" kan förstås variera, en shijin kan kansk tycka att det är en ceremoni bara att vara i en del av skogen där rei är väldigt närvarande.
Vad gäller huvudbonad så har vi en ide om en sorts fyrkantig huva som går ner över axlarna. Det är en enormt enkel konstruktion, kan inte bli mycket lättare, men ger samtidigt ett bra uttryck. Vi skall lägga upp en bild snart så förstår ni.
|
|