|
Knock
Dec 15, 2006 13:09:36 GMT 1
Post by Erik Pihl on Dec 15, 2006 13:09:36 GMT 1
Regelförslag (märkte att vi glömt ta upp detta):
Knock
"På vissa lajv har karaktärerna en knapp på baksidan huvudet. Om någon slår på den lite lagom hårt och nämner specifik del av takstruktur, så faller karaktären snyggt ihop. Fem minuter senare reser den sig upp och springer glatt iväg på nya äventyr.
En sådan knapp finns inte på Ashikalajv. Det går däremot att slå en karaktär medvetslös genom hårt fysiskt våld mot baksidan av huvudet. Speltekniskt går detta till så, att en tar ett ordentligt tillhygge (bara näven eller en tunn kvist funkar inte), knackar sitt offer på axeln med valfri hand, kanske viftar symboliskt med tillhygget (inte för nära huvudet), och säger knock [nåck].
Offret faller då ihop och blir liggande i 15-20 min. Vid uppvaknandet har hen stark huvudvärk - eller värre. En knock kan i värsta fall leda till skallskador eller till och med död för offret. Det är alltså inte en lättvindig sak som en kan göra på varandra stup i kvarten utan konsekvenser. Två knockar på samma lajv ger garanterat stor skada!"
Vi har även haft idéer på en "specialknock" av kampsportsinspirerad typ, som utvalda roller skulle kunna utföra. Exempelvis, om en sätter två fingrar mot någons solarplexus/bröstkorg och säger (xxx) så faller offret ihop, förlamat men vid medvetande. Är detta realistiskt eller bara ett fånigt "film-ninja-knep"?
|
|
|
Knock
Dec 18, 2006 14:39:10 GMT 1
Post by Hanna on Dec 18, 2006 14:39:10 GMT 1
I stället för ninja-knocken kan det finnas personer som kan nocka utan tillhygge tycker jag. De gör på samma sätt, men de behöver inget att slå med. Vem det är vet bara de själva, och vi får väl helt enkelt lita på att deltagarna inte missbrukar det tills de bevisat motsatsen. Jag tycker att det kan vara lite fånigt med att en blir förlamad. Funkar väl knappast i verkligheten...
Så som knock är formulerat ovan verkar det bara gå att använda på oförberedda personer som en smygit sig på bakifrån. Jag menar att det bör gå att göra från alla vinklar.
Denna diskussionen tycker jag egentligen borde föras på arrangörsforumet.
|
|